LÆREPLAN I KRISTENDOMS-, RELIGIONS- OG LIVSSYNSKUNNSKAP
Læreplaner for SDA-skolene i Norge
Formål med faget
Barn og unge møter et mangfold av kulturpåvirkninger og verditradisjoner. Religioner og livssyn gjenspeiler menneskenes dypeste spørsmål, og svarene som er blitt gitt, har til alle tider bidratt til å forme individ, fellesskap og samfunn. Kunnskap om religioner og livssyn er vesentlig for å kunne tolke tilværelsen og ens egen plass i denne og for å forstå kulturer i ens eget samfunn og samfunn verden over.
Opplæringen i Kristendoms, religions og livssynsfaget skal formidle, klargjøre og begrunne hovedtrekkene i den kristne tro og konsekvensene som kan trekkes ut av det kristne budskapet slik det er forstått og blir framstilt av Adventistsamfunnet. Den skal ta sikte på å bevisstgjøre elevene på at det finnes forskjellige verdisystemer som bygger på forskjellige grunnlag, religiøst, humanistisk og sekulært. Fordi alle må velge sin egen livssynsorientering, skal faget ta sikte på å gi den enkelte eleven et så bredt og sakelig grunnlag som mulig for å treffe et bevisst, reflektert og godt begrunnet valg – finne sitt svar på spørsmålet; hva er sannhet?
Opplæringen skal stimulere til kritisk, selvstendig tenkning og refleksjon over egne og andres tanker og synspunkter på religion og livssyn og hvordan dette preger samfunnsformer, musikk, kunst og kultur i eget land og i resten av verden. Faget skal utvikle respekt for tvil og fostre en undrende og søkende holdning til uløste dilemmaer og spørsmål som det ikke kan gis enkle svar på.
Kristendommen og Bibelen vil bli presentert både som en verdibærer og kulturformidler i vestlig historie, samt veien til Gud og frelse. I opplæringen vil det bli lagt vekt på forpliktelsen og gleden det dobbelte kjærlighetsbudet gir til tjeneste, en tjeneste til beste for fellesskapet og det enkelte medmenneske.
Faget skal gi kjennskap til de ulike verdensreligionene. Alle religioner og livssyn skal behandles på en faglig og sakssvarende måte ut fra sitt særpreg. Opplæringen skal fremme evne til dialog mellom mennesker med ulik oppfatning av tros- og livssynsspørsmål på en måte som er saklig, balansert og preget av respekt for menneskeverdet og prinsippene for toleranse og for enkeltmenneskets frie valg av livssyn som er nedfelt i menneskerettighetene
Faget skal hjelpe eleven til å utvikle en moden forståelse og praktisering av toleranse i forhold til eget og andres livssyn som vektlegger retten til å danne, praktisere og fremme sitt eget livssyn og plikten til å tillate andre å gjøre det samme. Opplæringen skal tilpasses elevenes religiøse og livssynsmessige bakgrunn. Det skal benyttes varierte og engasjerende arbeidsmåter som bidrar til å formidle alle sider ved faget på en måte som stimulerer til å stille spørsmål og søke etter svar. På denne måten skal faget være en møteplass for elever med ulik bakgrunn, der alle blir møtt med respekt.
Hovedområder i faget
Faget er strukturert i hovedområder som det er formulert kompetansemål innenfor. På de første årstrinnene bør det tas særlig hensyn til elevenes erfaringsbakgrunn og til lokale forhold. Det er derfor viktig at elevene i møte med faget først blir kjent med språklige uttrykk, fortellinger, kunst og ritualer som gjenspeiler den tros- og livssynstradisjon de selv tilhører eller møter i sitt lokalmiljø. Ut fra trygghet i egen tradisjon kan det utvikles respekt for andres tro og livssyn.
Hovedområder
|
Kristendom
|
Filosofi og etikk
|
Jødedom, islam, hinduisme,
buddhisme, annet religiøst mangfold og livssyn
|
Kristendom
Hovedområdet kristendom omfatter tekster og fortellinger fra Bibelen, kristendommen i historisk perspektiv og hvordan kristendommen blir praktisert i verden og i Norge i dag, om Bibelen som kilde til kulturforståelse og tro og om kristendommens betydning for samfunn og kultur. På området skal ulike tradisjoner og kirkesamfunn innenfor kristendommen behandles i lys av det kristne budskapet slik det er forstått og framstilt av Adventistsamfunnet.
Filosofi og etikk
Hovedområdet filosofi og etikk omfatter filosofisk tenkemåte og etisk refleksjon. Noen sentrale filosofer inngår, og grunnleggende livsspørsmål, moralske verdivalg og etiske begrunnelser står sentralt. Området omfatter også holdninger og aktuelle etiske problemstillinger i barns og unges liv, i lokalsamfunnet og i den globale verden. Innenfor hovedområdet behandles sammenhengen mellom etikk, religion og livssyn.
Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, annet religiøst mangfold og livssyn
Hovedområdet jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, annet religiøst mangfold og livssyn omfatter disse religioner og utvalgte livssyn i historisk perspektiv, deres skrifttradisjoner som kilde til kulturforståelse og tro og hvordan disse religioner og livssyn blir forstått og praktisert i verden og i Norge i dag. Dette hovedområdet skal også gi innblikk som er representert i Norge, og i annet religiøst og livssynsmessig mangfold.
Timetall i faget
Barnetrinnet, 1.-7. årstrinn: 427 årstimer à 60 minutter
Ungdomstrinnet, 8.-10. årstrinn: 256,5 årstimer à 60 minutter
Grunnleggende ferdigheter i faget
Grunnleggende ferdigheter er integrert i kompetansemålene der de bidrar til utvikling av og er en del av fagkompetansen. I kristendoms-, religions- og livssynskunnskap forstås grunnleggende ferdigheter slik:
Å kunne uttrykke seg muntlig
i KRL innebærer å bruke talespråket til å kommunisere, forklare og forstå religioner og livssyn, etikk og filosofi. Muntlige ferdigheter som samtale, dialog, fortelling og utgreiing er midler til undring og deltakelse, refleksjon og argumentasjon. I faget legges det stor vekt på fortellingen som muntlig uttrykk.
Å kunne lese
i KRL innebærer å oppleve og forstå tekster. Lesing brukes for å innhente informasjon,
reflektere over, tolke, søke mening i og forholde seg kritisk og analytisk til fortellinger og fagstoff i så vel tradisjonell som multimedial formidlingsform.
Å kunne skrive
i KRL innebærer å kunne uttrykke kunnskaper, erfaringer og forestillinger om religion
og livssyn, etikk og filosofi. Skriving klargjør tanker og meninger og er en hjelp til å tolke,
argumentere og kommunisere. Skriving i KRL innebærer også å møte ulike estetiske skriftuttrykk og gjøre bruk av dem.
Å kunne regne
i KRL innebærer å kunne anvende ulike tidsregninger og måter å framstille årsrytmen på, finne fram i religiøse skrifter, møte matematiske uttrykk og tallsymbolikk og tolke og bruke statistikk. Å kunne gjenkjenne og bruke geometriske mønstre i estetiske uttrykk og arkitektur forutsetter regneferdigheter.
Å kunne bruke digitale verktøy
i KRL er en hjelp til å utforske religioner og livssyn for å finne ulike presentasjoner og perspektiver. En viktig ferdighet er å kunne benytte digitalt tilgjengelig materiale, som bilder, tekster, musikk og film, på måter som forener kreativitet med kildekritisk bevissthet. Digitale medier gir nye muligheter for kommunikasjon og dialog om religioner og livssyn. Disse mediene gir også muligheter for bred tilgang til materiale om aktuelle etiske problemstillinger.
Kompetansemål i faget
Kompetansemål etter 4. årstrinn:
Målet for opplæringen er at eleven skal kunne:
Kristendom
Bibelfag
Basisaktiviteter
|
Innhold |
Fortelle omSamtale om |
Innholdet i sentrale tekster fra Mosebøkene og andre tekster fra GT om kvinner og menn som var lojale mot Gud, tjente det godes sak og var villige til å gi krefter og tid for andre menneskerInnholdet i sentrale tekster fra evangelienes framstilling av Jesu liv og virke i NT |
Lese og lytte tilSamtale om |
Noen sentrale apostelfortellinger |
Kirkehistorie
Utforske |
Den lokale kirken og finne spor av kristendommens historie i lokalmiljøet og distriktet og presentere funnene på ulike måter |
Fortelle om |
Sentrale hendelser og personer fra urmenigheten fram til reformasjonenSentrale hendelser og personer i Adventistsamfunnets historie og andre kirkesamfunn representert i klassen |
Praksis
Samtale om |
Kristendom og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, dåp, gudstjeneste og høytider |
Kjenne til |
Kristen salme- og sangtradisjon, også samisk |
Gjenkjenne og gjøre bruk av |
Kunst og estetiske uttrykk inspirert av kristendommen |
Oppleve |
Gleden ved å vise omsorg og omtanke for andre gjennom praktiske prosjekter |
Vite |
At man kan ha kontakt med Gud gjennom bønn |
Filosofi og etikk
Basisaktiviteter |
Innhold |
Fortelle om |
Filosofen Sokrates |
Uttrykke |
Tanker om livet, tap og sorg, godt og vondtRespons på andres tanker |
Kunne gi eksemplerSamtale/føre dialog omForstå |
Fra Bibelen på at Gud har gode tanker og planer med hvert enkelt menneskeAt Gud er glad i alleSamvittighet, etiske leveregler og verdierRespekt og toleranseBarns rettigheter og likeverd uttrykt i FNs barnekonvensjon(gjerne finne eksempler i media og internett)Familieskikker i hverdag og høytid på tvers av religion og livssyn |
Gjengi og gjøre bruk av |
Den gylne regelAntimobberegler |
Jødedom, islam, hinduisme, buddisme, ulike livssyn og religiøst mangfold
Jødedom
Fortelle omSamtale om |
Moses liv og virke (se også mål for bibelfag)JødedommenÅpenbaringen av ToraenHvordan jødedommens religiøse praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Tora-lesning, matregler og høytider |
Gjenkjenne og gjøre bruk av |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til jødedommen |
Islam
Fortelle omSamtale om |
Profeten Muhammeds livÅpenbaringen av Koranen og sentrale tekster i KoranenIslamHvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønn, Koran-lesing, matregler og høytider |
Gjenkjenne |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til Islam |
Hinduisme
Samtale om |
Hinduismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, puja, matregler og høytider |
Gjenkjenne |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til hinduismen |
Buddhisme
Samtale om |
Buddhismen og hvordan religiøs praksis kommer til uttrykk gjennom leveregler, bønner, meditasjon og høytider |
Gjenkjenne |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til buddhismen |
Livssyn
Samtale om |
Hvordan livssynhumanisme kommer til uttrykk gjennom leveregler og seremonier |
Gjenkjenne |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til humanisme |
Religiøst mangfold og andre religioner/livssyn
Samtale om |
At mennesker på skolen, i Norge og i verden har ulike religioner og livssynAndre livssyn, religioner og religiøst mangfold i den grad det er aktuelt for elevene ut fra lokale forhold |
Vise |
Respekt for andres tro, livssyn og leveregler |
Gjenkjenne |
Kunst og estetiske uttrykk knyttet til ulike kristne tradisjoner og andre livssyn/religioner |
Kompetansemål etter 7. årstrinn:
Mål for opplæringen er at eleven skal kunne
Kristendom
Bibelfag:
Basisaktiviter |
Innhold |
Gjøre rede for |
Sentrale fortellinger fra Det Gamle Testamentet fra fedrehistorien til profetene |
Sentrale fortellinger fra Det Nye Testamentet fra Jesus til Paulus |
|
ForklareFinne framReflektere overForklare |
Bibelens oppbygningBibelske teksterForholdet mellom Bibelen og språk og kulturGuds plan og hensikt med menneskene fra skapelsen til Jesu gjenkomst og den nye jord |
Kirkehistorie med konfesjonskunnskap:
Fortelle om |
Sentrale hendelser og personer fra urmenigheten til og med reformasjonen |
Fortelle om |
Sentrale hendelser og personer i Norge fram til reformasjonen |
Beskrive |
Hovedtrekk i samisk, førkristen religion og overgangen til kristendommen |
Gjøre rede for |
Adventistsamfunnet og andre kirkesamfunn representert i lokalmiljøet og i distriktet |
PresentereBruke digitale verktøy |
Betydningsfulle personer og hendelser i adventbevegelsens historie i verden og Skandinavia |
Tro og etikk:
Samtale om |
Kristendom, kristen livstolkning, etikk med fokus på gudsbilde, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer, utvalgte kristne tekster |
Samtale om |
Innholdet i De ti bud, Fader Vår, Den gylne regel, noen sanger og salmer |
Praksis:
Forklare og beskrive |
Kristen tidsregning, kristne høytider, sentrale ritualer |
Beskrive og reflektere overBruke digitale verktøy for informasjon og presentasjon |
Betydningen av Gudstjenesten og å være med på å planlegge og bidra på en Gudstjeneste i Adventkirken |
Presentere |
Ulike uttrykk for kunst og musikk knyttet til kristendommen |
Filosofi og etikk
Basisiaktiviter |
Innhold
|
Forklare |
Hva er filosofi og etikk |
Fortelle om og diskutere |
Platon og Aristoteles, noen av deres ideer |
Samtale om og diskutere |
Aktuelle filosofiske og etiske spørsmål: særlig fattig og rik, krig og fred, natur og miljø, IKT og samfunn |
Samtale om |
Etikk i forbindelse med ulike familieformer, forholdet mellom kjønnene, kjønnsidentitet og forholdet mellom generasjonene |
Drøfte |
Noen verdispørsmål som den samiske befolkningen er opptatt av i vår tid |
Samtale om og reflektere over |
Etniske minoriteter i Norge og holdninger til det flerkulturelle samfunnet |
Samtale om og drøfte |
Filosofi, religion og etikk som grunnlag for etisk tenkning. Noen moralske forbilder fra fortid og nåtid |
Diskutere |
Rasisme og forebygging ved antirasistisk arbeid |
Forklare og samtale om |
Viktige deler av FNs Verdenserklæring og dens betydning |
Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, livssyn og religiøst mangfold
Jødedom
Basisaktiviteter |
Innhold |
ForklareSamtale om |
Hva Tanak, Tora og Talmud erSentrale jødiske fortellingerJødedom, jødisk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde, menneskesyn, trosbekjennelsen, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte teksterJødisk kalender og tidsregning, og beskrive jødiske høytider og sentrale ritualer |
BeskriveReflektere over |
Tempelet og synagogenDeres betydning og bruk |
Nytte digitale verktøy |
Til å søke informasjon og lage presentasjoner |
Presentere |
Ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til jødedommen |
Islam
ForklareSamtale om |
Hva Koranen og hadith erSentrale islamske fortellingerIslam, islamsk livstolkning og etikk med vekt på gudsbilde,menneskesyn, trosartiklene, de fem søyler, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte teksterUtgangspunket for islamsk tidsregning, og beskrive islamske høytider og sentrale ritualer |
BeskriveReflektere over |
MoskeenDens betydning og bruk |
Nytte digitale verktøy |
Til å søke informasjon og lage presentasjoner |
Presentere |
Uttrykk fra kunst og musikk knyttet til islam |
Hinduisme
Fortelle om |
En av hinduismens guder og gudinner |
ForklareSamtale om |
Hinduistisk høytidskalender, og beskrive hinduistiske høytider og sentrale ritualer og fortellinger i hinduismenHinduisme, hinduistisk livstolkning og etikk med vekt på noen guder og gudinner, synet på tilværelsen og det guddommelige, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster |
BeskriveReflektere over |
TempeletDets betydning og bruk |
Nytte digitale verktøy |
Til å søke informasjon og lage presentasjoner |
Gjenkjenne og presentere |
Ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til hinduismen |
Buddhisme
Fortelle om |
Siddharta Gautumas liv og hans oppvåkning som Buddha |
ForklareSamtale om |
En buddhistisk høytidskalenderSentrale buddhistiske fortellingerBuddhisme, buddhistisk livstolkning og etikk med vekt på Buddha, synet på tilværelsen, menneskesyn, læren, ordenssamfunnet, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster |
BeskriveReflektere over |
Buddhistiske høytider og sentrale ritualer og levereglerTempelet og klosteretDeres betydning og bruk |
Nytte digitale verktøy |
Til å søke informasjon og lage presentasjoner |
Gjenkjenne og presentere |
Ulike uttrykk fra kunst og musikk knyttet til buddhismen |
Livssyn
ForklareSamtale om |
Hva et livssyn kan innebæreHva et humanistisk livssyn erHumanistisk livstolkning og etikk med vekt på virkelighetsforståelse, menneskesyn, aktuelle etiske utfordringer og utvalgte tekster og fortellinger fra humanistisk tradisjonBakgrunn, særpreg, seremonier for Human-Etisk Forbund i Norge og livssynshumanismen i verden |
Beskrive |
markeringer og sentrale seremonier innenfor livssynshumanismen i Norge |
Gjenkjenne og presentere |
Ulike kunst- og musikkuttrykk som gjenspeiler humanisme |
Religiøst mangfold
ForklareSamtale om |
Hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter |
Vise |
Respekt for ulike religioner og livssyn |
Diskutere |
Aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn med basis i de lokale forhold i klassen, på skolen og i nærmiljø |
Innhente |
Informasjon om og finne særtrekk ved noen religions- og trossamfunn som er representert i klassen og ved skolen og som ikke går inn under de andre målene, som for eksempel Bahá’í-religionen, Jesu Kristi Kirke av Siste Dagers Hellige |
Kompetansemål etter 10. årstrinn:
Mål for opplæringen er at elevene skal kunne
Kristendom
Bibelfag:
Basisaktiviteter |
Innhold |
Drøfte og forklare særpreg og hovedtanker |
Bibeltekster fra profetene, Et evangelium, et Paulus-herunder Daniels bok, den brev og Johannespoetiske litteratur, Åpenbaringvisdomslitteraturen |
Finne framForklare |
Sentrale skrifter i BibelenForholdet mellom GT og NT |
Drøfte |
Ulike bibelsyn |
Kirkehistorie med konfesjonskunnskap, nasjonalt og globalt perspektiv:
Gjør rede for |
Viktige hendelser i kristendommens historie fra reformasjonen til i dag i Norge og i verden, og for kristendommens stilling i dag |
Utforske og drøfteNytte digitale verktøy til kommunikasjon og innhenting av informasjon og presentasjon |
Adventismens og kristendommens stilling utenfor Europa og spørsmål knyttet til kristen misjon, humanitært arbeid, økumenisk virksomhet |
Forklare |
Hovedtrekk ved protestantisk, romersk-katolsk, ortodoks, kristendomstradisjon |
Beskrive |
Læstadianisme og samisk kirkeliv |
Gi en oversikt over |
Andre frikirkesamfunn og bevegelser |
Gjøre rede for |
Viktige hendelser og personer i Adventistsamfunnets historie i Norge og verden og for Adventistsamfunnets stilling i dag |
Troslære/religionsteologi:
Forklare |
Særpreget ved kristen tro og livstolkning i forhold til andre tradisjoner, grunnleggende likheter og forskjeller |
PresentereBruke digitale verktøy |
Aktuelle spørsmål som opptar mange kristne |
Drøfte |
Kristendommens betydning for kultur og samfunnsliv |
Forklare og drøfte |
Bibelens betydning som trosgrunnlag for Adventistsamfunnet |
Drøfte |
Adventistsamfunnets særpreg med vekt på livssyn, tro og lære og et holistisk verdensbilde |
Praksis:
Beskrive og reflektere |
Særtrekk ved kristen kunst, arkitektur, musikk, herunder Adventistsamfunnet |
Filosofi- og etikk
Basisaktiviteter |
Innhold |
Presentere og diskutere |
Noen betydningsfulle filosofer og deres ideer |
Reflektere over |
Filosofiske temaer knyttet til identitet og livstolkning, natur og kultur, liv og død, rett og galt |
Føre dialog |
Om sammenhengen mellom etikk, religion og livssyn |
Gjøre rede for og bruke |
Begrepene etikk og moral og etiske analyser ut fra grunnleggende etiske tenkemåter |
Drøfte |
Etiske spørsmål knyttet til menneskeverd og menneskerettigheter, likeverd og likestilling, noen moralske forbilder |
Drøfte |
Verdivalg, aktuelle tema i samfunnet lokalt og globalt, sosialt og økologisk ansvar, teknologiske utfordringer, fredsarbeid og demokrati |
Drøfte |
Med Bibelen som utgangspunkt, drøfte forbindelsen mellom kristne prinsipper og handlinger |
Reflektere over |
Etiske spørsmål knyttet til mellommenneskelige relasjoner, familie, venner, samliv, heterofili og homofili, ungdomskultur og kroppskultur |
Reflektere over |
Forholdet mellom religion, livssyn og vitenskap |
Vise respekt for |
Menneskers tros- og livssynsoppfatning, ritualer, hellige gjenstander og steder |
Jødedom, islam, hinduisme, buddhisme, annet religiøst mangfold og livssyn
Jødedom
Basisaktiviteter |
Innhold |
ForklareDrøfte |
Særpreget ved jødedom og jødisk livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjellerUtvalgte tekster fra jødisk skrifttradisjon |
Innhente |
Digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange jøder |
Gi en oversikt over |
Mangfoldet i jødedommen, viktige historiske hendelser og jødedommens stilling i Norge og verden i dag |
Beskrive og reflektere over |
Særtrekk ved kunst, arkitektur, musikk knyttet til jødedom |
Islam
ForklareDrøfte |
Særpreget ved islam og islamsk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjellerUtvalgte tekster fra islamsk skrifttradisjon |
Innhente |
Digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange muslimer |
Gi en oversikt over |
Mangfoldet i islam, viktige historiske hendelser og islams stilling i Norge og verden i dag |
Beskrive og reflektere over |
særtrekk ved kunst, arkitektur og musikk knyttet til islam |
Hinduisme
ForklareDrøfte |
Særpreget ved hinduisme og hinduistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjellerUtvalgte tekster fra hinduistisk skrifttradisjon |
Innhente |
Digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange hinduer |
Gi en oversikt over |
Mangfoldet i hinduismen, viktige historiske hendelser og hinduismens stilling i Norge og verden i dag |
Beskrive og reflektere over |
Særtrekk ved kunst, arkitektur, musikk knyttet til hinduismen |
Buddhisme
ForklareDrøfte |
Særpreget ved buddhisme og buddhistisk tro som livstolkning i forhold til andre tradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjellerUtvalgte tekster fra buddhistisk skrifttradisjon |
Innhente |
Digital informasjon om og presentere aktuelle spørsmål som opptar mange buddhister |
Gi en oversikt over |
Mangfoldet i buddhismen, viktige historiske hendelser og buddhismens stilling i Norge og verden i dag |
Beskrive og reflektere over |
Særtrekk ved kunst, arkitektur, musikk knyttet til buddhisme |
Religiøst mangfold
ForklareSamtale om |
Hva religion er, og vise hvordan religion kommer til uttrykk på ulike måter |
Vise |
Evne til dialog om religions- og livssynsspørsmålRespekt for ulike religioner og livssyn |
Diskutere |
Aktuelle spørsmål som oppstår i møte mellom religion, kultur og samfunn |
Innhente |
informasjon om og finne særtrekk ved noen religions- og trossamfunn lokalt og nasjonalt, herunder sikhisme, Bahá’í-religionen, Jehovas vitner og Jesu Kristi Kirke av SisteDagers Hellige |
Gjøre rede for |
Nye religiøse bevegelser og samtale om ulike former for nyreligiøs og naturreligiøs praksis, herunder urfolks naturreligion |
Utforske |
Religioners stilling og særpreg i et land utenfor Europa med og uten digitale verktøy |
Livssyn
ForklareDrøfte |
Hva livssyn er, og vise hvordan livssyn kommer til uttrykk på ulike måterSærpreget ved livssynshumanisme i forhold til religioner og andre livssynstradisjoner; likhetstrekk og grunnleggende forskjellerUlike tekster som presenterer livssynshumanisme, og diskutere aktuelle spørsmål som opptar livssynshumanister |
Gi en oversikt over |
Mangfoldet i humanistisk livssynstradisjon, viktige historiske hendelser og livssynshumanismens stilling i Norge og verden i dag |
Gjenkjenne og beskrive |
Humanistiske ideer og verdier i kunst, arkitektur og musikkHovedtrekk ved et livssyn utenom livssynshumanismen |
Presentere |
Eksempler på religionskritikk fra ulike livssynstradisjoner |
Vurdering i faget
Bestemmelser for sluttvurdering:
Standpunktvurdering
Årstrinn |
Ordning |
10. årstrinn |
Elevene skal ha en standpunktkarakter |
Eksamen for elever
Årstrinn |
Ordning |
10. årstrinn |
Elevene kan trekkes ut til muntlig eksamen. Muntlig eksamen blir utarbeidet og sensurert lokalt. |
Eksamen for privatister
Årstrinn |
Ordning |
10. årstrinn |
Se gjeldende ordning for grunnskoleopplæring for voksne. |
De generelle bestemmelsene om vurdering er fastsatt i forskriften til opplæringsloven.